Het dak is geen Bol.com

Het dak is geen Bol.com

In de wereld van vandaag leven we in een constante staat van haast, morgen is vandaag! Wij zijn als dakprofessionals op een snel bewegend dak, voortgestuwd door de wind van de moderne tijd. Onze levens lijken steeds meer op een bestelling bij Bol.com: waar we onmiddellijke antwoorden en resultaten verwachten, net zoals we op ‘bestellen’ klikken op die bewuste website.

En ja ik doe er ook aan mee. Maar tegelijkertijd besef ik me dat dit in dagelijkse leven niet zo werkt, ook al willen we dat wel! Dergelijke websites hebben ons geleerd om directe voldoening te verwachten. We selecteren een product, plaatsen het in ons winkelmandje en met een paar klikken is het betaald en besteld. We weten exact wat het kost, wanneer het wordt geleverd. We hebben zelfs de optie om te kiezen welke dag het wordt geleverd. Het is een gestroomlijnde, verrassende ervaring die we in ons dagelijks leven willen repliceren.

We passen de Bol.com-mentaliteit toe op andere aspecten van ons leven. Wat wij hiervan leren, is dat we graag snel willen reageren op vragen. We zoeken contact met onze klanten en partners om ze informatie te geven (zoals ze ook verwachten).

Het leven is geen e- commerceplatform. In werkelijkheid is het meer dan dat dak met een topping van groen, dakpannen, PV-panelen of welke afwerking dan ook. Het totale plaatje maakt het dak: vanaf de hoofd- en hulpdraagconstructie, de aansluitingen, doorbrekingen en uiteindelijk de keus voor de topping.

We zien dat uitvoerende bedrijven willen dat we klikken maar dat ze het niet allemaal waarmaken, of verkeerde keuzes leveren. We zeggen dit en doen dat. De particuliere opdrachtgever reageert heel sterk hierop. Ze verwachten hetzelfde als bij een website. We worden wekelijks overspoeld met vragen van particulieren om de daken die zijn geproduceerd te controleren. Het is schrikbarend wat we aantreffen. En het begint net als een bestelling op een website vooraan. Een offerte van drie regels:

  • Steiger, of die dan wel of niet wordt geplaatst?
  • Isolatie, hoe wie of wat – binnen of buiten?
  • Topping van een plat-dakbedekking of dakpannen
    (Een half vrijstaande woning met aan de ene zijde van het dakvlak model dakpan VH en de buren aan de andere zijde model OVH … Echt!)

De kosten? € 60.000,00. En ja hoor, mensen kopen dit! Ze ervaren het als een online bestelling.

Natuurlijk kan het, maar dan niet zoals het nu is geregeld! Er is een lange weg te gaan en we zullen wel moeten. De snelheid waarmee we links en rechts worden voorbijgestreefd door veel prima websites is gigantisch.

Misschien is het tijd om voor nu in de dakenwereld onze verwachtingen bij te stellen. Om te beseffen dat niet alles zo voorspelbaar is als een online bestelling. Dat sommigen dingen tijd en geduld vergen. Dat de echte waarde niet altijd te meten is in cijfers, maar in ervaringen, relaties en momenten van echte betekenis. Je moet onderzoeken en dat onderzoek uiteindelijk resulteert in een plan van eisen met een juiste aanpak. Daar gaan wij voor! 

 


Joost Stemkens,

Fier Dakcontrol

Helpen van mens en organisaties aan comfortabele, duurzame en veilige daken.

 



< Terug naar blogs