We hebben allemaal een Ome Jan in de familie

We hebben allemaal een Ome Jan in de familie Het weer, de overdracht, de werkomschrijving, krapte van personeel, kennis … ‘Ik heb het altijd al zo gedaan’ en ga maar door. We krijgen steeds meer verzoeken van particulieren en professionele opdrachtgevers die een dakrenovatie laten doen, maar in een conflict terechtkomen over de geleverde kwaliteit. Wat staat er precies in de opdrachtovereenkomst? We brengen de situatie in kaart en leggen bloot waar het hapert in het dak.

Mag ik je een tip geven?

Op verjaardagen weet iedereen van de hoed en de rand. Op deze bijeenkomsten worden producten en producenten voorgesteld, uitvoerende bedrijven genoemd en over en weer kennis gedeeld. Vooropgesteld: een opdrachtgever (vooral een particulier) heeft niet genoeg kennis van daken.

Weet u het nog?

De dag erna gaat de vraag uit naar bedrijven voor een dakrenovatie. Meerdere partijen worden gevraagd. Immers, we willen de prijs vergelijken. De voorstellen van de toegesnelde dakdekkersbedrijven variëren. Van ‘ik zou het zo doen met dat product!’ tot ’ik zou het niet doen met dat product’ ... Weet u het nog?

Er wordt nooit (particulier) gevraagd naar referentielijsten van uitgevoerde werken, kwalificaties, certificaten. Wel garanties; wel tien jaar op de uitvoering en dertig jaar op dakpannen, lekker!

 

 

De crux

Particulieren kiezen vaak (99%) de goedkoopste. Na uitvoering van de werkzaamheden ziet het dak er meestal redelijk uit. Alleen de kwaliteit van het dak zit ‘m niet in de topping maar wat eronder ligt. Hoe de verwerking is gedaan, de juiste aansluitingen, detailleringen. Het hele dak moet juist zijn verwerkt conform de vastgestelde eisen.

Daar zit de crux. Daarbij komt nog dat het vaak misgaat in de communicatie of bij het leveren van veiligheidsmaatregelen of niet, het materiaal, het aanbetalen, het afvoeren van afval, het schoonhouden van de bouw, enzovoort. Dan volgen de dreigingen; nu betalen, anders komen we niet meer! Dan groeit bij de opdrachtgever de onrust en beginnen de verwijten over en weer.

Hoe staat het met de kwaliteit van het dak?

Als voorgaande allemaal hapert - hoe staat het dan met de kwaliteit van het dak? Kunde en beleving kunnen ver uit elkaar liggen. Als je uiteindelijk alles hebt betaald, maar zorgen hebt over de kwaliteit, lekkages, slechte detaillering en verwerking? Juist dan komt Ome Jan!

 

Ome Jan

Ome Jan snapt het allemaal wel. Oma Jan praat in op het gevoel van de gedupeerde: ik snap niet dat, waarom zus, hoe heb je dat kunnen accepteren?! Het kwaad is geschied. De opdrachtgever belt de aannemer en vindt geen gehoor. ‘Het dak is goed. Dat doen we altijd zo en het geeft nooit problemen ...’

Opdrachtgevers investeren in een dakrenovatie. Zeker in deze tijd van isoleren en energie besparen. Maar te laat wordt duidelijk wat ze uiteindelijk hebben gekregen vanuit de bestaande situatie. Wat is precies hun wens? En wat is de beste oplossing en uitvoering? Alles is al gereed, alles betaald maar de onrust begint.

De les

Vraag om referentieprojecten, certificaten, kwalificaties, een gespecificeerde offerte ondersteund met monsters van de producten die worden verwerkt, een planning, een werkomschrijving, garanties en wat ze inhouden. Laat deze schriftelijk bevestigen. Betaal nooit voordat je tevreden bent en naar ratio van de werkzaamheden.

Nog beter: vraag een specialist voor de ondersteuning.


Joost Stemkens,

Fier Dakcontrol

Helpen van mens en organisaties aan comfortabele en veilige daken.

 

Bron foto: 8Photo (Freepik)

 

 



< Terug naar blogs