Trots maar niet blij

Trots maar niet blij

Trots omdat we hebben gewonnen, maar niet blij waarom

Ik neem jullie mee naar een gebouw wat door een aannemer en opdrachtgever in een bouwteamcontract is gebouwd. De betreffende aannemer contracteerde voor de uitvoering van het dak een dakspecialist: een gecertificeerd bedrijf die het dak conform de eis van het Bouwbesluit moest produceren. Trouwens, alle daken moet je produceren conform de richtlijnen, maar in dit geval was het een gecertificeerd bedrijf.

Gaandeweg de bouw nam het vertrouwen af. Bij de productie van de daken vertrouwde de opdrachtgever de kwaliteit van het dak niet. Hij schakelde ons bedrijf in om als intermediair te opereren tezamen met zijn vastgoedbeheerder.

De partijen kwamen samen in een eerste overleg met de aannemer en het dakdekkersbedrijf. Er werden afspraken gemaakt om te komen tot een dakinventarisatie. Afspraken gemaakt, veiligheid ingeschakeld en alle partijen eens met de methodiek en aanpak. Echter op de bewuste morgen was alles aanwezig behalve de aannemer en het dakdekkersbedrijf. We hebben zelf en op aangeven van de opdrachtgever onderzoek gedaan en troffen een bedroevend slecht dak aan. Een dak is een samenstelling van onderdelen, echter op alle onderdelen klopte het dak niet. De topping, in dit geval de dakpannen, ziet er allemaal best goed uit. Maar zoals we iedere keer aangeven: het gaat erom wat onder de topping zit.

Een opsomming:

  • Het dak heeft een helling van 70 graden. De dakpannen waren summier gehaakt en op enkele plaatsen geschroefd met aluminium zelfborende plaatschroeven. Verdeeld in het gehele dak konden we dakpannen uitnemen.
  • Verkeerde panhaken, niet passend bij de dakpan!
  • Veel te lichte panlatten. Juist bij een steil dak hangen dakpannen meer dan ze liggen.
  • De dakelementen op de hoekkeper stonden open, geen afdichting behoudens wat PU-schuim.
  • Het folie boven de dakvensters was direct onder de panlatten bevestigd, en was te kort (niet tot bovenaan in de nok).
  • Aansluiting van de dakvensters was niet conform verwerkingsvoorschriften.
  • Lekwater dat niet buiten de constructie kon komen, maar in de gevel.
  • Bij de woningscheidende wand was geen onderbreking van de panlatten. De vulling was met glaswol in plaats van steenwol, wat een veel te lage densiteit heeft.
  • De aansluiting met de vorsten zonder ventilatie. De ondervorst was bevestigd met een dubbele panlat op de ruiter.
  • De afwerking van de hoekkeper in samenkomst met de nokvorsten was een drama!
  • Enzovoort ...

Het vermoeden van de opdrachtgever, dat het dak niet was geproduceerd conform de richtlijn, was naar onze bevindingen correct. De aannemer en het dakdekkersbedrijf waren niet overtuigd en schakelde de fabrikant van de dakpannen in. Vooraf weet je dan al de uitkomst: niets aan de hand. De dakpannenfabrikant keek alleen naar de dakpannen, maar niet naar het geheel. Daarbij als een fabrikant het dak afkeurt, dan weet je het wel voor een volgende bestelling ...

Er volgde een arbitragezaak en een bezoek aan het complex met de arbiters, de advocaten, het dakdekkersbedrijf, de aannemer, de opdrachtgever en zijn vastgoedbeheerder - en natuurlijk wij. Echter, er was geen verreiker voorzien om het dak veilig te inspecteren (foutje bedankt). De arbiters schreven een second opinion voor in het rapport. Maanden later troffen alle partijen elkaar wederom bij het dak. Het daaruit vloeiend rapport was net zo vernietigend als ons rapport. Het dak was gewoonweg NIET goed geproduceerd. 

Om te komen tot een slot, is het dak in zijn geheel opnieuw gemaakt. Het complex heeft hierdoor bijna twee jaar leeggestaan. Geen huurinkomsten en een hekwerk om vandalisme te voorkomen. Uiteindelijk heeft de aannemer alle kosten moeten betalen. Hoeveel laten we in het midden!

We zijn trots op onze opdrachtgever maar niet blij dat het zover moest komen. Wat zonde dat het zo’n lange tijd heeft geduurd om tot de juiste oplossingen te komen. Alle reden om dit te voorkomen. Wij auditen graag in de uitvoering en coachen om te komen tot een dak conform de regelgeving en opgebouwd in de jarenlange historie van daken maken.

 

Joost Stemkens,

Fier Dakcontrol

Helpen van mens en organisaties aan comfortabele en veilige daken.

 

(Bron foto's: Fier Dakcontrol)


20 (14)
20 (19)
20 (20)
20 (32)

< Terug naar blogs