Fairtrade in de bouwsector

Fairtrade in de bouwsector We kennen allemaal de term ‘Fairtrade producten’. Fairtrade betekent letterlijk eerlijke handel. In de bouwsector is deze-of een soortgelijke- term nog niet van toepassing. En ik denk dat het de hoogste tijd is om daar verandering in te brengen: Fier wordt FAIR!

Samen beter dan alleen
Met zo’n eerlijke handel-label wordt aangegeven dat het product op een eerlijke manier is gemaakt en verkregen. Er wordt bij deze producten echter ook gekeken naar de samenwerking tussen boeren en arbeiders. Want samen hebben zij een betere positie dan alleen. En dát vind ik interessant!

Audit door klant
Ik hoorde laatst van een bevriende ondernemer dat een klant een audit had uitgevoerd in zijn bedrijf. Als onderdeel van die audit werd aan zijn werknemers gevraagd; ‘Hoe is de arbeidsomgeving, de onderlinge sfeer, de betrokkenheid bij het bedrijf, biedt het bedrijf jou als medewerker voldoende uitdagingen?’ enz. Dat zette mij aan het denken..

Niet in bouwsector
Waarom gebeurt dit niet in de bouwsector? Ik heb nooit gezien of gehoord dat een afnemer/klant het personeel van de toeleverancier vraagt naar de arbeidsomstandigheden. Dat hij kijkt hoe het staat met de werksfeer, de vakantie, de onderlinge omgang en alles wat een arbeidsrelatie positief beïnvloedt.

Wauw-gevoel
In ‘de bouw’ kennen we een aantal kwalificaties waaraan een partij moet voldoen, maar er wordt dan alleen naar het product gekeken. En dat is goed. Want uiteindelijk is dat waar het bij de klant om draait. Maar voordat we tot het eindproduct komen, gaat er een heel proces aan vooraf. Volgens mij is NU het moment daar om ook in de bouw een omslag te maken; laten we nog transparanter zijn en het hele proces in beeld brengen. Ik geloof er in dat we dan meer kwaliteit bieden en een echt ‘wauw-gevoel’ kunnen creëren!

Integrity is doing the right thing, even when no one is watching. -C.S. Lewis-

Integere partner
Het is ook een goede manier om erachter te komen of jouw partner wel integer is. Hiermee voorkom je dat jou(w bedrijfs)naam wordt gekoppeld aan één of ander malafide bedrijf. Of erger nog, dat je ineens betrokken blijkt bij een bouwfraude?! Hoe kun je nou beter controleren of de partij, die jouw klant/leverancier wil worden, wel de juiste partij is om zaken mee te doen, dan door zelf in dat bedrijf een kijkje te nemen? Dus door medewerkers te vragen hoe zij denken over de werksfeer en het uiteindelijke product dat ze leveren. Zijn zij zelf tevreden, worden zij er zelf blij van?

Alleen het beste
De klant van mijn bevriende ondernemer heeft een goede naam opgebouwd. Hij wil alleen maar zaken doen met bedrijven die zijn onderneming naar een nóg hoger niveau tillen. Het is een win-win-situatie; je kan beiden zeggen dat je werkt met bedrijven die -net als jij- alleen het allerbeste bieden. Je wordt samen onderdeel van een geheel; in ons geval is dat een fantastisch dak.

Wat zou jij ervan vinden, als jouw klant vraagt of hij eerst een interne audit mag komen uitvoeren voordat hij een product bij jou afneemt… durf jij je personeel te laten vertellen hoe goed jouw product is? Ben jij daar huiverig voor, of ga jij voor de wauw-factor?!


iStock meisje op dak

< Terug naar blogs